انواع لول سوئیچ شناوری و ترانسمیتر سطح شناوری مغناطیسی

انواع لول سوئیچ شناوری و ترانسمیتر سطح شناوری مغناطیسی

لول سوئیچ شناوری(فلوتر) که معادل انگلییسی  Float Level Switch می باشد،از پرکاربرد ترین انواع لول سوئیچ میباشد که بطور گسترده در صنعت و همینطور مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد.

تنظیم و کنترل سطح مخازن آب مورد استفاده در صنعت و همینطور مصارف خانگی از مهمترین کاربردهای این نوع لول سوئیچ میباشد. لول سوئیچ شناوری در دو نوع مکانیکی و یا مکانیکی-برقی طراحی و تولید میشود.

لول سوئیچ شناوری نوع مکانیکی عمدتا جهت تنظیم سطح آب دستگا ههای خانگی مانند کولر آبی و سرویسهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد که نیاز خاصی به ارسال سیگنال برق نمیباشد.

اما نوع پیشرفته تر لول سوئیچ شناوری دارای ارسال سیگنال میباشد تا مقدار ماکسیمم و یا مینیمم سطح مخزن را سوئیچ میکند تا بطور اتوماتیک از لبریز شدن و یا خالی ماندن مخزن جلوگیری نمایدکه همان نوع مکانیکی-برقی میباشد. این شناورها بسته به نوع سیال و درجه حرارت و فشار کار، از جنسهای پلی پروپیلن، استینلس استیل ، monel ویا Hastelloy ساخته میشوند.

ساده بودن و ارزان قیمت بودن از ویژگی های بارز این نوع لول سوئیچ میباشد که موجب گردیده تا استفاده گسترده ای در صنعت داشته باشد. با بالا آمدن سطح مایع ،گوی شناور که دارای وزن مخصوص کمتری از مایع میباشد، برروی سطح مایع شناوربوده و بتدریج زاویه با سطح عمود کمتر گردیده و در یک زاویه معین میکروسوئیچ عمل کرده و با ارسال سیگنال باعث قطع جریان مایع میگردد.

لول سوئیچ های شناوری عموما در دو موقعیت لول ماکسیمم و لول مینیمم مورد استفاده قرار میگیرد. در حالت لول ماکسیمم ، سوئیچ سطح از سر ریز شدن مخازن جلوگیری میکند. در حالت لول مینیمم، لول سوئیچ سطح از خالی ماندن مخزن جلوگیری میکند که این کار در جلوگیری از صدمه زدن به پمپ ها نقش بسیار موثری دارد.

لول سوئیچ شناوری مغناطیسی  (MAGNETIC FLOAT LEVEL SWITCH)

لول سوئیچ شناوری مغناطیسی یکی دیگر از انواع پرکاربرد لول سوئیچ شناوری می باشد که بر اساس نیروی مغناطیسی تولید شده توسط مگنت بکار رفته کار میکند. گوی شناور که حاوی مگنت میباشد، با بالا رفتن سطح مایع مخزن، در داخل میله استیل به طرف بالا حرکت میکند تا به نقطه ای برسد که در آن reed switch تعبیه گردیده است.

نیروی مغناطیسی مگنت موجب تحریک رید رله یا رید سوئیچ میشود که خود باعث ارسال سیگنال جهت قطع جریان سیال میشود. با این تکنولوژی لول سوئیچ های چند نقطه ای (MULTI POINT FLOAT LEVEL SWITCH) نیز طراحی می شود.

نحوه کار این مدل از لول سوئیچ به این شکل است که در چند نقطه از راد مورد استفاده reed switch تعبیه گردیده است و با بالا آمدن گوی شناوری مغناطیسی و برخورد نیروی مغناطیسی با رید سوئیچ های تعبیه شده ، موجب ارسال سیگنال در چند سطح میشود.